Site Loader

Nu we net weer een beetje gewend waren om fysiek les te geven, moeten we weer naar de online wereld toe. Niet leuk voor docenten en leerlingen. De lessen zijn bijvoorbeeld een stuk lastiger te geven, maar ook te volgen. De kwaliteit en interactie van een online les zijn niet te vergelijken met dat van een fysieke les. Daarom geven we jou een paar praktische tips, om alsnog een gave, leerzame les te geven, die je leerlingen niet zullen vergeten.

Begrijp de software

Een presentatie delen hoe moet dat ook alweer? Inmiddels 3 minuten verder en het is nog steeds niet gelukt, maar weet je wat wel gelukt is? De aandacht van je studenten kwijt te raken. Een dat wil je natuurlijk niet! Zorg er daarom voor dat je het systeem van binnen tot buiten kent. Zo kun jij een les geven zonder last te hebben van technische complicaties.

Dingen die je sowieso moet kunnen/weten:

• Hoe je een bestand moet delen
  • Hoe je je beeldscherm deelt
  • Hoe je de les moet opnemen
  • Hoe je groepjes van de leerlingen maakt
  • Hoe je mensen moet muten en unmuten

Leerlingen en de software

Nu je de software goed begrijpt, gaan we naar de volgende stap. Je kunt het systeem namelijk nog zo goed begrijpen, maar als je leerlingen het niet begrijpen, dan zal de les ook niet vlekkeloos verlopen. We geven een voorbeeld: jouw leerlingen moeten presentaties (met PowerPoint) geven. Weten zij dan wel hoe je het bestand moet delen? Dit valt tijdens de les natuurlijk wel uit te leggen, maar in die tijd is de helft van de klas al wat anders aan het doen. Zorg er dus voor dat je leerlingen ook bekend zijn met het systeem. Dit kun je zelf doen, door het schrijven van een handleiding over hoe je bijvoorbeeld een bestand moet delen etc.

Interactie

Een goede les moet van twee kanten komen. Zorg daarom voor genoeg interactie met je leerlingen. Door voldoende en de juiste interactie blijven je leerlingen actiever, nemen ze meer op (qua stof) en uiteindelijk wordt de les veel leuker en leerzamer.

Dingen die je kunt doen om de interactie te vergroten:

• Zorg ervoor dat alle leerlingen hun camera aan hebben
  • Stel vragen en creëer een cultuur waar het beantwoorden van vragen wordt gestimuleerd
  • Maak gebruik van een random name picker
  • Vraag aan het eind van de les aan leerlingen of ze de les willen samenvatten of vraag wat ze geleerd hebben
  • Maak gebruik van quizzen, zoals Kahoot

Experimenteer

Verstand komt met de jaren zeggen ze wel eens. Daarom is het niet erg als je eerste online les niet perfect verliep. Zie het als een leermoment. Hierdoor kom je er namelijk achter wat wel en wat niet werkt. Dus experimenteer vooral! Vraag ook eens aan je collega’s wat zij doen en hoe zij het ervaren. Veel succes met je online lessen!